Tijdens de equipmentbeurs Autopromotec toonde Texa afgelopen week de nieuwste versie van zijn test-tablet Axone Nemo. Een van de uitbreidingsmogelijkheden is diagnose op afstand. Voor uitvoering van deze RH + gedoopte functie tekent het Nederlandse Jifeline.

De diagnosespecialist ontwikkelde een compacte module (circa 10×12 centimeter), door de gebruiker met magneetjes vast te klikken aan de achterzijde van Texa’s tablet-pc. De usb-kabel, gebruikelijk bij de standaard Jifeline-interface, kan in deze configuratie komen te vervallen. Nadat de stekker in de obd-poort is geplaatst, communiceert de Axone Nemo draadloos met de helpdesk. Gebruikers kunnen via een beveiligde internetverbinding op afstand aanvullende voertuigdiagnose laten stellen en/of programmeerfuncties uitvoeren. Texa vult de diagnosediensten met verschillende helpdesks per land in.

Koppeling

In aanloop naar de beurs schreef Jifeline de software die nodig is voor koppeling met de onder Windows 10 draaiende Axone Nemo. Daardoor konden beide partners de beursbezoekers een werkende oplossing tonen. Een ondertekende overeenkomst is er nog niet; uitlevering van de remote module naar de Nederlandse markt zal op zijn vroegst eind dit jaar zijn. Over prijzen is nog niets gecommuniceerd. De Italiaans-Nederlandse samenwerking begon nadat Jifeline op de Automechanika 2016 had laten zien hoe het op afstand voertuigen uitleest en programmeert. Overigens liet Texa in Bologna weten dat zijn tablet-pc het oersterke Gorilla Glass bevat en – voor wat het waard is – blijft drijven, dankzij een aluminium lichtgewicht frame.

Honderd procent

Met de jongste uitbreiding streeft de Italiaanse equipmentfabrikant naar honderd procent voertuigdekking met één apparaat. Tot nu toe is dat een Heilige Graal gebleken: geen enkele leverancier van testapparatuur dekt alle merken en modellen volledig af. Door de aanschaf van een tweede merk wordt, veelal tegen aanzienlijke kosten, het percentage weliswaar verhoogd – maar nog nooit naar honderd procent. Jifeline claimt een actueel succespercentage van 91 procent. Het restant betreft veelal oudere voertuiggeneraties en door klanten gemaakte fouten, bijvoorbeeld bij de installatie.
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties