Peter Schoolderman, eigenaar van het Zutphense autobedrijf AutoFirst Schoolderman en Bandencentrum Zutphen, is nu bijna een jaar deelnemer aan de garageformule AutoFirst. De beide ondernemingen gezamenlijk tellen elf medewerkers, inclusief de eigenaar. Het autobedrijf – opgericht door zijn vader – bestaat inmiddels 55 jaar. De derde generatie is ook al in het bedrijf werkzaam en de vierde heeft zich al aangekondigd.
54 jaar lang heeft het bedrijf gedraaid zonder concept. Toch is onlangs besloten met een concept in zee te gaan. Peter Schoolderman: “Mijn vader vond dat je als ondernemer 100 procent zelfstandig moet zijn. Dat uitgangspunt heb ik van hem overgenomen, maar de tijden veranderen, net als de consument, en zeker de autobranche. De marktomstandigheden worden complexer. Ik merkte dat we onze marketingactiviteiten over een andere boeg moesten gooien en dat bijvoorbeeld de toegang tot informatie en trainingen zal gaan veranderen. In 2017 werd ik voor de eerste keer benaderd door Auto First. In 2022 pakten we de gesprekken weer op en was ik klaar voor de start met Auto First. Omdat de marketingactiviteiten van AutoFirst dichtbij onze manier van klantbenadering liggen, hebben we vorig jaar toch de knoop doorgehakt en daar heb ik geen spijt van.”
Vraag
Schoolderman had meerdere argumenten om tot zijn keuze voor AutoFirst te komen. “Zoals gezegd is de uitvoering van het marketingbeleid voor ons een prioriteit, met inbegrip van een eigen website, tv- en radio-campagnes, en ook de succesvolle lokale en persoonlijke social media-campagnes. Ook de nieuwsbrief en de e-mailingen worden door AutoFirst geregeld. Een andere reden dat we de stap hebben gezet, is de toegankelijkheid tot een goed private lease-concept. We hebben daar best vraag naar en dat is bij AutoFirst goed voor elkaar. Ons klantenbestand bestaat voor ruim 80 procent uit particuliere klanten en voor iets minder dan 20 procent uit zakelijke klanten, veelal van lokaal actieve ondernemingen. Leasemaatschappijen heb ik nog amper als klant.”
EV
Ook de ondersteuning bij onderhoud en reparatie aan elektrische voertuigen was een argument om voor het werkplaatsconcept AutoFirst te kiezen. “Ik zie altijd mogelijkheden, dus ook in EV’s. We hebben wat Tesla-, Nissan Leaf-, Kia Niro en Renault Zoe-rijders als werkplaatsklant. Voor hen is er ook een laadpaal aanwezig. Wij profileren ons nadrukkelijk als een autobedrijf dat wat betreft hybrides en EV’s in de regio vooroploopt. Wij zijn NEN9140 gecertificeerd, wat betekent dat wij veilig werken aan elektrische voertuigen en dat dragen we zichtbaar uit. Zelfs één van onze vijf leenauto’s is een elektrische, een Nissan Leaf. Op die manier laten we onze klanten vast wennen aan het EV-rijden. Velen zijn bang voor de mogelijke dip in het werkaanbod, maar ik hou van uitdagingen. Ik denk dat elektrische voertuigen eerder een kans zijn dan een bedreiging.”
Volgepland
Na de keuze voor AutoFirst is er wat de aanpak betreft niet veel veranderd, maar wat anders werd, heeft wel impact. “We wisselden noodzakelijkerwijs van grossier, moesten ons eigen logo inleveren – niet de bedrijfsnaam overigens – en onze marketingactiviteiten werden sterk verbreed, waardoor we meer klantengroepen aanspreken. Dat verhoogt de druk op de werkplaatsorganisatie, maar dat zie ik als positief. We zitten nu een maand vooruit volgepland. Toch investeren we in training en opleiding voor onze medewerkers, waarvoor we samenwerken met Koskamp en AutoNiveau. Bij de huidige arbeidsmarkt is dat best een uitdaging, want je wil je mensen ook kunnen behouden als je in ze hebt geïnvesteerd.”
ADAS
Gevraagd hoe hij denkt dat AutoFirst Schoolderman er over vijf jaar uitziet, zegt Schoolderman: “Veel groter dan het bedrijf nu is, hoeft voor mij niet. Onze huidige marktpositie is goed, zeker gezien de gemiddelde schaalgrootte van veel universele autobedrijven. Ik verbreed langzaam de klantenportefeuille. We hebben geïnvesteerd in moderne uitlijnapparatuur en ADAS-kalibratie. Voor diverse autobedrijven en schadeherstellers in de regio zijn we hiermee al hun servicepartner geworden. Wat er daarnaast zal veranderen, is het type werkaanbod. EV’s zullen een structureel aandeel in het werkaanbod innemen en dat levert verschuivingen in het werkaanbod op en in de financiële bijdrage van bepaalde werkzaamheden. Nu al zie je dat bij de eerste EV’s die wij in de werkplaats krijgen, de onderhoudscomponent in verhouding tot die van de auto’s met een verbrandingsmotor een stuk lager ligt. Daarentegen vallen reparaties nu nog fors duurder uit.”