Audi komt met digitaal servicestation

Als eerste autofabrikant biedt Audi klanten de mogelijkheid om buiten kantooruren een wagen af te leveren voor onderhoud. Het afleverpunt voorziet desgewenst ook in vervangend vervoer. Het hele traject, vanaf de afspraak tot en met de rekening, verloopt digitaal.

Audi heeft het concept in een pilotfase getest bij twee dealervestigingen in München. Het merk vindt de resultaten positief genoeg voor een uitrol naar nog eens dertig Service Stations bij dealers in heel Duitsland. Over een eventuele uitbreiding naar andere landen is nog niets bekend. Met de 24/7-aflevermogelijkheid wil Audi dealers ontlasten tijdens piekuren en klanten ook als de vestiging gesloten is goede dienstverlening bieden. “Dankzij digitale service check-in beperken we de bottlenecks en krijgen onze service-adviseurs meer tijd om door te brengen met de klanten”, zegt Raimund Thomandl, hoofd van Audi Service Germany.

Beveiligde ruimte

Klanten maken online of per telefoon een afspraak en geven hun autosleutel af in een beveiligde ruimte bij de dealer. Op een schermpje ronden ze het proces af; de service-adviseur krijgt daar een melding van. Het digitale pad wordt eveneens bewandeld wanneer klanten hun onderhouden en/of gerepareerde voertuig ophalen. Ze ontvangen een sms met een eenmalig wachtwoord, rekenen direct af bij de machine en krijgen vervolgens hun sleutel retour. Het logistieke proces rond de vervangende auto is vergelijkbaar.

Verhuurstation

Het systeem fungeert ook als een automatisch verhuurstation, dat openstaat voor iedereen, op elk moment. Wie een auto wil huren, moet vooraf zijn identiteitsbewijs en rijbewijs op beeld laten vastleggen en vervolgens per creditcard de transactie afronden. De keuze voor een model maakt hij of zij thuis, op kantoor, dan wel ter plekke. Inleveren gebeurt eveneens automatisch.  

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar