Column: Natuurlijk plafond

Sinds jaar en dag staat Schotland bekend als een land waar vier seizoenen in één dag te beleven zijn. In Nederland kennen we die wisselvalligheid ook maar al te goed. Onmiskenbare klimaatverandering (over de oorzaken ervan heb ik het nu even niet) maakt die wisselvalligheid tot norm voor veel landen.

In Frankrijk bijvoorbeeld haalde Michelin het onderwerp aan om de vierseizoenenband CrossClimate 2 te presenteren aan de virtueel verzamelde vakpers. We hebben weken achter de rug met temperatuurverschillen van zo’n twintig graden, was de boodschap. Niet uitgesproken, maar wel bedoeld: daar kun je niet tegenop wisselen. Weinig later hoorde ik de top van Bridgestone vertellen dat de zomerbandenproductie tijdig is vervangen voor de winterbandenproductie, want ze verwachten een toenemende vraag en een prima seizoen. “Winterbanden?”, vroeg ik nog. “Sorry, ik bedoelde winterbanden én vierseizoenenbanden.” Ook zij zien de toenemende vraag van dat segment ten koste van zowel zomer- als winterbanden. Het marktaandeel van Bridgestone ligt echter voor all seasons nog achter bij dat van grote namen zoals voornoemde Michelin of het sinds jaar en dag in dit segment sterke Vredestein.

De trend wordt op alle vlakken onderschreven door de marktcijfers zoals we die in dit nummer publiceren. Tegelijkertijd hanteren grote fabrikanten doorgaans vier segmenten: zomer, winter, vierseizoenen én sport. Dat laatste segment is een groeisegment. Wielen worden groter en auto’s krachtiger. Dat die wielen groter worden komt door dat laatste, want er moeten grotere schijven in kunnen. Maar er is nog een wellicht onverwachte component. Een wiel met een grotere omtrek kent een lagere rolweerstand dan een klein wiel. Dat wisten we al toen de fiets nog niet bestond maar een hoge bi: groot voorwiel en geen tandwieloverbrenging. Om het vooruit te krijgen met trappen was een groot wiel noodzakelijk: veel moment, weinig rolweerstand. Zo’n fietswiel hebben we nog niet onder de auto, maar de wielen worden dus groter en de suv-trend versterkt dit alleen maar.

Voor dit groeiende segment is een allseason geen volwaardig alternatief. Zorgt dit voor een natuurlijk plafond voor dat segment of zal de winterband verder in marktaandeel marginaliseren? Voor de sector zijn de wisselmomenten een te koesteren contactmoment, de bandenopslag een fraaie inkomstenbron.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *