Sturen op cijfers levert ook relatief kleine, universele werkplaatsen de nodige voordelen op, zo benadrukken de analisten van Werkplaats Serviceprovider (Wesp) nog maar eens. “Een uurtje vergeten te noteren, kost je al snel enkele tientallen euro’s per werkorder”, aldus Erwin Toenink van Car Service Toenink uit Lochem.
Toenink is nog maar kort aangesloten bij de Verbeterservice van Wesp en dat leverde hem al de nodige voordelen op. “De afgelopen jaren merkte ik dat het veel meer nodig was om te sturen op cijfers. Alleen ontbreekt het vaak aan tijd en mogelijkheden binnen de eigen garagesoftware. Voor mijn eigen gevoel had ik het erg druk in de werkplaats, maar toch zag ik de gefactureerde omzet licht dalen. Ik merkte eigenlijk dat ik het overzicht een beetje kwijt was en ook niet precies wist hoe de omzet tot stand kwam.”
Je kunt van anderen leren door je eigen plussen en minnen in het perspectief van het grotere geheel te plaatsen. “Wij waren bijvoorbeeld te laks met het doorberekenen van onze werkelijke kosten en zijn dus gaan klokken in overleg met de monteurs. Dat levert direct extra marge op. Ook zijn we beter gaan communiceren met de klant. Zo is de omzet van remvloeistof flink gestegen. Wij hadden meer duidelijkheid nodig over de interne cijfers om ons dat goed te realiseren”, legt Toenink uit. Hij krijgt nu niet alleen goed inzicht in zijn klanten, maar kan hij ook veel gerichter zaken doen met zijn grossiers.
Sturen
Nieuwsgierig naar het hele verhaal van Toenink over wat sturen op cijfers hem nog meer oplevert? Lees hier het complete verhaal in Aftersales Magazine nummer vier.