De prijs van het koudemiddel R134a stijgt bijna per dag, constateert Joost Bouwmeister, accountmanager Waeco Aircon Service. “Binnenkort volgen de prijzen voor aircoservice.”

Het beleid van de Europese Unie om het gebruik van broeikasgassen terug te dringen heeft onder meer gevolgen voor aircosystemen. Sinds 1 januari 2017 mag het milieubelastende koudemiddel R134a niet meer in nieuwe auto’s worden toegepast. Bijna elk aircosysteem werkt sindsdien op basis van het veel minder schadelijke R1234yf. Het duurdere alternatief CO2 wordt op zeer kleine schaal toegepast in topmodellen van het kaliber Mercedes S-klasse en Audi A8.

Kostprijs

De kostprijs voor twaalf kilogram R134a bedroeg twee jaar geleden ongeveer 68 euro, aldus Waeco. Begin februari 2018 was dat – door een sterk afnemend aanbod, geregisseerd door Europa – al meer dan vier keer zo hoog. “Dat begint de autobranche zich nu te realiseren”, merkt Joost Bouwmeister. “Ik verwacht dat de tarieven voor aircoservice over twee tot drie maanden gaan stijgen.” Lees het hele artikel, dat eerder verscheen in nummer 2 van Aftersales Magazine.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
9 april 2025
Nexus Automotive International onthult bandenstrategie
9 april 2025
Bovemij Group weet verlies te verkleinen
9 april 2025
Partnership Vinacles en EV-Database voor rijkere EV-data
8 april 2025
Bosch ESItronic integreert SOVD-norm Tesla
8 april 2025
JATO: Big Three kwetsbaarder dan Duitsers of Japanners
8 april 2025
Valeo lanceert gereviseerde led-koplamp met Stellantis
Meest bekeken berichten
Recente reacties