Ondernemen is niet alleen mensenwerk, het is ook teamsport. Vaak blijft de teamgedachte beperkt tot binnen de eigen bedrijfsmuren. Grote(re) dealergroepen ervaren al concurrentie tussen de vestigingen onderling. Lang niet altijd blijft het dan beperkt tot een gezonde vorm van competitie. Het vrije kanaal staat bekend om de houding ‘wij tegen de rest van de wereld, kom maar op!’

Barend LuitingEen concept zou je op sommige vlakken kunnen vergelijken met een dealergroep. Je presenteert je naar de markt onder uniforme noemer, de klant vertellend dat een gelijkwaardige uitstraling en dienstverlening verwacht mag worden. Achter de schermen delen de vestigingen kennis en ervaring, putten hun voordelen uit dezelfde overkoepelende organisatie. Dit soort samenwerkingsverbanden wordt vaak vergeleken met foute wiskunde: 1+1=3. Helaas ligt te vaak de focus op competitie tussen leden onderling (en dus niet met de rest van de markt). De foute wiskunde schuift dan naar 1+1=0,5. Of ongunstiger. Er zijn altijd uitzonderingen. Een aantal ervan verzamelde zich voor een rondetafelgesprek op de Kampense vestiging van grossier Koskamp. Niet alleen de belangrijke trends in de markt kwamen ter sprake, ook de lokale markt was een gespreksonderwerp. Niemand hield de kaarten tegen de borst, het was een open en vruchtbaar gesprek onder gelijkgestemden. Vervolgafspraken om elkaars bedrijf en werkwijze te bekijken zijn ter plaatse gemaakt (en ik geloof niet dat het hier bij goede plannen blijft). Samenwerken, het klinkt zo zoetsappig en zo Sesamstraat. Ondernemen is echter teamsport. Bepaalde ondernemers kiezen voor een dictatuur, de Elon Musken en Steve Jobsen van deze wereld. Ook zij kunnen/ konden echter niet zonder hun teams, intern en extern. Dictatuur of poldermodel, het is niet belangrijk. Belangrijker voor succes is geen tijd te verliezen met vechten van de verkeerde oorlog, namelijk die met de zakelijke familie. Stop die tijd liever in inspiratie vinden bij concullega’s en de klant te geven wat hij/zij verwacht. Liefst met wat extra aandacht. Benieuwd naar het rondetafelgesprek van Aftersales Magazine? U vindt het hier
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties