Door de introductie van het agentenmodel en de veronderstelde verminderde marge uit de nieuwverkoop zal het voor ex-dealers zaak zijn zich nog meer op de aftersales te storten. Die aftersales zijn ook al geen vaste waarde meer, want over the air software-updates en diagnoses zullen bepaalde werkzaamheden in de werkplaats overbodig maken. Het groeiende aandeel EV’s in het wagenpark zal het werkaanbod voor de werkplaats eveneens beïnvloeden. Verder zullen ADAS en level 3 autonoom rijdende auto’s invloed krijgen op het reparatiepotentieel, omdat ze zullen leiden tot minder schades. Langere garantietermijnen (met vijf jaar als minimum) zijn daarnaast een voorbode van een verdere druk op de werkplaatsmarge, van agenten, maar ook van de resterende dealers.

Op de middellange termijn leiden een potentieel dalend onderhouds- en reparatievolume voor de merkvertegenwoordiger tot de noodzaak van meer doorgangen per werkplek. Dat betekent meer klanten en het verwerven van een groter aandeel in het bewerkingsgebied door het omarmen van universele aftersalesactiviteiten, kortom: schaalvergroting binnen én buiten het merk.

Fabrikanten zullen door de inzet van connectiviteit in staat zijn om klanten en auto’s langer verbonden te houden met het merkplatform, inclusief de aftersalespartners, wat naast agenten en dealers ook universele werkplaatsen (concepten) kunnen zijn. Met aanvankelijk Tesla en tegenwoordig de nieuwe Aziatische merken als voorbeeld worden nieuwe keuzes omtrent de aftersalesstrategie gemaakt. We staan dan ook op een kantelpunt betreffende de aftersalesverhoudingen.

De grootste uitdaging voor het universele autobedrijf, geconfronteerd met auto’s die connected zijn met de fabrikant is niet de vertrouwde technische prestatie die geleverd moet worden, maar om in het digitale merkengeweld relevant te blijven voor de moderne, online actieve klant. Die klantenloyaliteit aan het lokale autobedrijf bereikt alleen die ondernemer die met kop en schouders boven de rest uitsteekt én ervoor zorgt met zijn bedrijf voor zowel de particulier als de sturende zakelijke partijen hét ROB-adres te zijn voor de regio. Dat kan je niet alleen. Werkplaatsconcepten zijn misschien niet zaligmakend, maar kunnen hierin wel een rol van betekenis spelen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
20 mei 2025
Marc Oudshoorn directeur ASN Groep
20 mei 2025
Xavier Chardon wordt ceo Citroën
20 mei 2025
Broekhuis neemt Jansen2Wielers Barneveld over
20 mei 2025
Euromaster ondersteunt Voedselbanken Nederland
20 mei 2025
Vijf nieuwe servicepunten KwikFit voor e-bikes
20 mei 2025
ARN: 98,8 procent van gewicht auto hergebruikt
Meest bekeken berichten
Recente reacties