Olie werd wel het zwarte goud genoemd. Door de mensen die het in hun grond vonden en er ongekende rijkdom door vergaarden, maar ook bijvoorbeeld in de aftersaleswereld. De combinatie van hoge marges en frequente onderhoudsintervallen betekende een vaste bron van inkomsten. De intervallen werden ruimer, maar het park groeide dus nog steeds weinig aan de hand. Maar toen was er de komst van elektrische mobiliteit: verdwijnt die olieomzet? Deels, maar ik heb het nu niet over de vloeistoffen die EV’s wel gebruiken. Als er geen zwart goud meer is dankzij het verwachte krimpen van die olieplas en de daarmee afnemende inkomsten uit die hoek, kunnen we de band die rol zien overnemen?
Allereerst zijn de marges natuurlijk van een compleet andere orde dus in die zin niet. Toch moeten we het belang van de bandenbusiness niet negeren. De grote onderdelendistributeurs LKQ Fource en Alliance hebben dit allang gespot en erop ingezet met eigen formules om de bandenbusiness weer aan het onafhankelijke autobedrijf te koppelen. Autobedrijven die apk en bandenservice in eigen huis uitvoeren creëren zo extra omzet. Afkeurpunten moeten hersteld worden en de auto is toch binnen. De band kan zo’n afkeurpunt zijn, maar ook buiten de apk om is het een mogelijke bron van extra werk.
Banden wisselen, of het nu gaat om de seizoens-
wissels of vers voor oud rubber, is niet per se het leukste werk voor de monteurs maar je ziet direct de staat van rubber, remmen en ophanging. Ja, ik weet het: we zijn druk en zitten we wel op extra werk te wachten? Het zou wel moeten. Het is immers goedkoper om bestaande klanten te houden en ze meer business te laten genereren dan het is om nieuwe klanten te vinden. Bovendien, als die onderhoudstaart een andere verdeling krijgt verzwaart dit het belang van banden, remmen en ophanging. Banden gaan wat sneller bij die zware, potente EV’s, remmen zorgen voor kosten juist omdat ze niet gebruikt worden door EV’s. Kortom, een bandencheck voor elke auto die binnenkomt is zo gek nog niet. De vraag is natuurlijk wie er gaat profiteren van deze verschuiving van olie naar rubber. Zijn het de bandenspecialisten of is het toch het onafhankelijke autobedrijf?