Medio september werd in Parijs de Europese retailvakbeurs NRF 2025 gehouden. Hier werd onder andere een onderzoek gepresenteerd dat een blik op de toekomst van de retail wierp. Wat blijkt? Retailers verwachten een comeback van het menselijk contact.

Jarenlang hebben marketeers de digitale en inmiddels AI-gedreven klantenreis verheerlijkt. Nu lijkt het dat de consument weer een meer menselijke ervaring wil; contact met echte verkopers op de winkel- en showroomvloer. Natuurlijk kun je je retailproces met behulp van AI efficiënter maken, maar het blijkt gevaarlijk om te denken dat dit kan zonder de menselijke beleving. Waarvan akte.

Op dat retailcongres sprak ik enkele retail-deskundigen die geïnteresseerd naar de Nederlandse autoretail kijken, niet gehinderd door veel kennis van onze sector overigens. Door een gewone bril kijken ze naar de trends die de Nederlandse autoretail kleuren. Het leverde een misschien wat extreem, maar mogelijk scenario op. “De eindleeftijd van de auto zal om meerdere redenen naar dertig jaar gaan”, stelden zij. Zij gaven hiervoor een aantal redenen. Om te beginnen worden auto’s technisch betrouwbaarder, dus kwalitatief alleen maar beter. Dan is er het fenomeen updates en upgrades, die de auto gedurende zijn levenscyclus regelmatig ‘vernieuwen’, waardoor de auto langer mee kan. Dat auto’s in aanschaf duurder worden verlengt hun afschrijvingstermijn. Reparaties en onderhoud bieden de consument voor langere tijd het economische voordeel van die auto. Van verkoop komt het accent dus steeds meer op de aftersales te liggen. Twee jaar terug stelden RAI Aftermarket-voorzitter Johan van der Hoeven en zijn sectiemanager Jeroen van de Braak dat overigens ook al.

Autoretailers die het wel van de nieuwverkoop moeten hebben, zullen dit scenario niet leuk vinden. Natuurlijk heb je ook nieuwe auto’s nodig om de aftersales te voeden, maar als in de landen om ons heen de nieuwverkoop floreert, kunnen wij gedijen als occasionland. Stuur de inruilers maar naar onze werkplaatsen. Wij pakken in het kader van betaalbare (auto)mobiliteit de circulariteit van het product auto wel op. Noem ons desnoods de recyclebak voor occasions. Het is alleen maar prima voor de aftermarket en de aftersalesactiviteiten.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
7 november 2025
Sales versus aftersales
6 november 2025
Auto Prof 2026 groter dan in 2025
6 november 2025
AutoScout24: Prijs occasion stijgt weer
6 november 2025
Genomineerd voor de sloop?
5 november 2025
Stijging autokilometers te danken aan groei wagenpark
5 november 2025
De volgende stap in Bosch Remote Diagnostics
Meest bekeken berichten
Recente reacties