Bittere succespil

Wat maakt een bedrijf of persoon succesvol? David de Kock en Johan Cruijff zijn het met elkaar eens dat dat de mensen zijn met wie je een team vormt. Zet negens bij elkaar en je krijgt een resultaat waarbij de som groter is dan de afzonderlijke delen.

Omgekeerd raakt een team waarbij de deelnemende ‘cijfers’ de variatie van een gemiddeld telefoonnummer kennen al snel verstrikt in een negatieve spiraal. Chemie en inspiratie versus zand in de raderen.

Nu is het zijn van een negen geheel relatief. Een collega die een negen is voor de een, is misschien een zesje voor een ander. Veel ondernemers zijn bovendien relatiedieren en houden de hoop dat het zesje in het team toch minimaal een acht moet kunnen worden. De stinkende wonden van een zachte heelmeester…

Zowel Cruijff als De Kock deelden hun visie met de afdeling Onafhankelijke Autobedrijven van Bovag tijdens de twee verschillende jaarcongressen. Bedoeld ter inspiratie voor ondernemers om succesvol te worden, maar ik vraag me af hoeveel mensen in de zaal hun eigen team gaan voorzien van de letters A tot en met D om er vervolgens harde conclusies aan te verbinden.

Pleit ik dan wel voor het keihard toepassen ervan? Niet direct, al denk ik dat de zesjes zich ook liever een negen willen voelen en als dat alleen in een nieuwe werkomgeving lukt? Dan is dat toch beter voor alle betrokkenen? Ondanks de bittere pil die het tijdelijk oplevert. Als dit soort podiumpeptalks niet leiden tot verandering op de werkvloer wat is dan het belang ervan op een branchecongres? Vooral als het hele congres bestaat uit praktijkvoorbeelden van inspirerende ondernemers zonder daar kennisoverdracht aan toe te voegen.

Ook Focwa koos een verandermanager voor op het congrespodium: Ben Tiggelaar. Op dit congres, dat verder juist getuigde van realiteitszin en minder van goedbedoelde peptalk, toonde ook de brancheorganisatie zelf alsnog de skills van verandermanagement. Immers, de introductie van Hiqure vraagt om zowel veranderbereidheid bij de betrokkenen als het inzien van de noodzaak ervan en da’s zo’n beetje hoofdstuk 1.1 in het handboek verandermanagement. Ook het aanstellen van ambassadeurs die overtuigd zijn van het nut van de gekozen verandering en daarmee de collega’s kunnen enthousiasmeren hoort in het rijtje regels thuis. Na een valse start wordt het spel nu volgens de regels gespeeld. De vraag is of dat too little too late blijkt, of dat het merk Hiqure sterk genoeg blijkt om het verleden te vergeten en alsnog het doel te bereiken: een norm die betere kwaliteit in het schadeproces wil bereiken.

Twitter mee over dit onderwerp: @barendluiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.