Column Jos Veldhuisen: Ouwe zooi als glazen bol

Komt u wel eens op een braderie of vlooienmarkt? Op zo’n plek waar we als modern mens geld over hebben voor ouwe zooi, aangeboden onder de idyllische term ‘brocante’. Verbaast u zich er misschien over dat de ene helft van Nederland op Koningsdag in staat is om zijn rotzooi om te zetten in euro’s?

Jos VeldhuisenHet heeft wellicht alles te maken met de hang naar oude tijden. Een tijd waar we soms naar terug verlangen, omdat er veel zekerheden waren. Althans, dat denken we nu. Toen was het ook onzeker. Ook toen waren directies/managers op zoek naar een goede leidraad om hun bedrijf de moderne tijd binnen te loodsen. Ik behoor tot die helft van Nederland die op een vlooienmarkt of Koningsdag een paar euro over heeft voor iets dat sommigen nostalgie noemen. Zo heb ik vorig jaar een jaarverslag van Bovag uit de jaren dertig gekocht voor 50 cent en kwam ik een catalogus van Autovak uit de jaren zestig tegen. Ouwe zooi van nu, maar de inhoud richtte zich op de toekomst. En nu, op Koningsdag, zag ik het magazine Aftersales Manager. Een Brits vakblad uit januari 1991 (pas 26 jaar geleden), bestemd voor werkplaatschefs, dat zich nadrukkelijk ook opstelde als adviseur van dealerdirecties om aftersales serieus te nemen. De toenmalige hoofdredacteur Brian T. Taylor was altijd op zoek naar verhalen die het belang van aftersales op langer termijn onderstreepten. En was altijd op zoek naar de toekomst van het autovak. Zo besprak hij in dat nummer een rapport uit eind jaren tachtig van de toen nog bestaande en wereldwijd actieve equipmentfabrikant Sun Electric. In dat rapport ‘Diagnostic Concept for the 1990’s’ stond een aantal opmerkelijke zaken. Zo voorspelde de fabrikant van testapparatuur dat de werkplaats van de toekomst digitaal zou worden en dat alle appratuur via een kabelnetwerk aan elkaar geknoopt zou worden. Auto’s zouden volgestopt worden met elektronische en actieve veiligheidssystemen. En de verbrandingsmotor zou worden vervangen door een elektromotor. Bovendien zou het stellen van diagnoses door auto’s zelf worden uitgevoerd. Wat dat laatste betreft had Sun Electric bedacht dat er in de auto een floppydrive zou worden ingebouwd die continue data zou downloaden als de auto in bedrijf was. Wanneer de floppydrive bijna was volgeschreven, dan moest deze naar de werkplaats om uitgelezen te worden. Zelfs Brian T. Taylor vond dat allemaal wel een beetje ver gaan. Maar kijk nu, 26 jaar later. Geen floppy, maar wel diagnose over the air. Vergeet niet dat het wereldwijde web pas in 1991 werd geïntroduceerd. Mobieltjes waren nauwelijks verkrijgbaar. De iPhone is er pas sinds 2007 en de iPad sinds 2010. In deze tijd is vooruitkijken belangrijk. Alle automanagers willen weten waar de branche naartoe evolueert, maar kijk ook eens achterom. Hou de ogen open op een vlooienmarkt. Want de oude zooi van nu, was ooit de glazen bol voor vandaag. En al is het soms lang geleden, je kunt er nog van leren!

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1691 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen