Das war einmal

Wie had dat kunnen denken, dat we als automotive vakblad nog eens een special zouden uitbrengen voor een Nederlandse vakbeurs. De laatste Autovak RAI stamt alweer uit 2011, aangezien de eropvolgende editie werd afgeblazen. Net als de Auto RAI van dat jaar overigens. In de markt wordt door oudgedienden al jaren weemoedig teruggekeken op de gloriedagen van de Autovak RAI. De tijd dat de gangpaden in een beurscomplex nog niet de breedte hadden van de huidige A2 ter hoogte van Breukelen. De tijd dat je over de hoofden kon lopen en de zaken vol investerend vermogen zaten. De tijd dat de beurs in de laatste uren in een uitverkoop belandde zodat standhouders zo min mogelijk mee terug hoefden te nemen. Ah, those were the days.

Is er plaats voor nostalgische gevoelens in ondernemend Nederland? Dat verlangen naar een tijd dat alles beter was en marges zodanig dat het geld tegen de spreekwoordelijke plinten op klotste? Als je het mij vraagt niet. Ten eerste was het toen echt niet allemaal beter en ten tweede is het zinloos om te klagen over zaken die buiten de eigen beïnvloedingssfeer liggen. Als dit de nieuwe werkelijkheid is, moeten we er dus gewoon maar mee zien om te gaan.

Een nieuwe tijd en dus tijd voor een nieuwe beurs, waarbij het beste van Autovak gecombineerd wordt met nieuwe inzichten. De ambities waarmee Equipvak is opgezet zijn niet mild, al zijn er geen doelen voor aantallen bezoekers gecommuniceerd. Hoeveel bezoekers mag je verwachten op een equipmentshow waar het onderdelensegment buiten de deur gehouden is op het kantelpunt van de maanden mei en juni? Vraag het Theo van Leeuwen en je hoort dat het ‘absoluut de verkeerde timing is’, zoals verderop ook te lezen valt. Desondanks is het wel het tijdstip voor wederom een van zijn huisshows.

De vraag is hoeveel bezoekers de standhouders nodig hebben om een succesvolle beurs te draaien. Wat heb je er immers aan als er vijftienduizend man komen die ondanks alle inspanningen niet de juiste investeringsbehoefte hebben, of erger nog: er helemaal geen zeggenschap over hebben. Dat gezegd hebbende: de bezoekers die komen moeten wel waardevolle gesprekken opleveren zodat de standhouders de komende maanden in ieder geval vol afspraken zitten. Zien we elkaar dus in Haarlemmermeer?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *