De meerwaarde van een handdruk

De autobranche in al haar geledingen, van links naar rechts en van boven naar beneden, wordt geconfronteerd met nieuwe businessmodellen (rapporten Bovag Autodealers, Rabobank), alternatieve distributiestromen (Part One, Partslink24), nieuwe toetreders (Turkse grossiers, de keten point S) en met nieuwe technologieën (alternatieve brandstoffen).

Gestuurd door de klant worden nieuwe relaties aangeknoopt en oude soms plotsklaps verbroken. Dat zet veel druk op bestaande ondernemingen, waaronder ook de ruim 350 leden van RAI Vereniging afdeling Autovak.

Fabrikant, importeur of grossier, deze ondernemingen staan vaak aan de basis van nieuwe producten en diensten waar het autobedrijf zijn voordeel mee doet. Bedrijven onderkennen, ook binnen onze eigen RAI afdeling Autovak, niet altijd de kracht van een branchevereniging. We zijn allemaal druk met de dagelijkse gang van zaken. De kassa moet vandaag rinkelen. De klant wil vandaag antwoord. De leverancier wil vandaag betaald worden. En de klant van de klant eist dat je ieder moment klaar staat. De waan van de dag laat ons minder ruimte om afstand te nemen en eens naar het grotere geheel te kijken. Die taak neemt een branchevereniging op zich, zonder overigens op de
stoel van ondernemer of directeur te gaan zitten.

Misschien zijn we niet altijd zichtbaar genoeg en moeten wij daar aan werken. Nationaal is Autovak betrokken bij diverse overlegorganen met onder andere Ministeries van V&W en EZ, RDW, NMi, Bovag en Focwa zodat we in het belang van onze leden mede bouwen aan regelgeving. Dat gebeurt ook internationaal met bijvoorbeeld Figiefa, Clepa en EGEA zodat Autovakleden ook in de toekomst hun goede rol kunnen blijven spelen. Duurzame mobiliteit dus.

Dat ook wij ons meer moeten laten zien, hebben we vertaald in het organiseren van regiobijeenkomsten. Zo werd onlangs duidelijk dat leden collectief ervaringen uit willen wisselen over kansen en bedreigingen in de markt. Met elkaar de branche bespreken blijkt
ondanks alle moderne communicatiemiddelen erg belangrijk. Zo’n omgeving willen wij als Autovak graag faciliteren. En bovenal, het uitwisselen van kennis stimuleren. Gek genoeg hebben we met de JCG Business Club een voorbeeld in huis waarbij dit heel goed werkt maar dit is voor andere sectoren in de afdeling Autovak voor verbetering vatbaar.

Natuurlijk, e-mail, het mobieltje, sms, het is er allemaal en een geïntegreerd onderdeel van onze huidige manier van zaken doen. Ik ben ervan overtuigd dat potentiële zakenpartners en zelfs concurrenten meer voor elkaar krijgen, van elkaar kunnen opsteken, als men
elkaar ontmoet. Een handdruk is meer waard dan een ontvangstbevestiging van een e-mail. Bedrijven zouden meerwaarde moeten toekennen en tijd investeren in het simpelweg bij elkaar aan tafel gaan zitten. En daarin wil RAI afdeling Autovak graag faciliteren.

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *