(on)bindbaar

Op de terugweg na een van mijn avondjes uit voor de zaak werd ik ineens geconfronteerd met een onverlichte auto die de maximum snelheid bovendien te hoog gegrepen vond. Snelheidsverschil en onzichtbaarheid zijn een combinatie die het veelgebezigde toverwoord telematica in de toekomst wel moet uitbannen.

Zo ver is het nog niet, getuige ook het onverlichte voertuig plots voor mijn neus. Het is dat het licht aan de voorzijde evenmin deugde en dat de bestuurder daar zelf toch ook de nadelen van ondervond. Even spelen met de lichtknop had niet het gewenste effect: alle licht was verdwenen maar er kwam niets bij… Uiteindelijk bood de shop van het eerste tankstation uitkomst, vanwege de aanwezigheid van die shop en omdat deze daadwerkelijk open was na tienen ’s avonds.

Nu ging het hier om een Corsa uit de vorige eeuw waarbij de prioriteit duidelijk ligt bij goedkope mobiliteit: steeds weer aftankend rijden van apk naar apk, maar tussentijds geen autobedrijf van binnen ziend. Gevoelsmatig wordt deze groep steeds groter, de cijfers over het ouderwordend wagenpark bevestigen dit sentiment. De vraag is of deze groep aan een autobedrijf te binden valt.

Zelfs van telematica verwacht ik op dit vlak toch weinig wonderen. Genoeg auto’s die met defecte verlichting rondrijden hebben verklikkers op het dashboard die melding maken van het probleem. Het effect hiervan is op veel bestuurders verwaarloosbaar. Als bestuurders een als een kerstboom oplichtend dashboard negeren, waarom zouden ze dan wel hun telefoon gebruiken om autosignalen te ontvangen en deze daadwerkelijk om te zetten in een actie om het probleem op te lossen?

Het opvallende aan deze groep is de tegenstrijdigheid. Ergens stranden met een te lage startcapaciteit betekent meestal voor deze groep een beroep op de wegenwacht die er voor de hoofdprijs een accu in hangt. Op dat moment verliest het vinden van de goedkoopste prijs het van de noodzaak om mobiel te zijn.

Juist die tegenstrijdigheid kan telematica het hoofd bieden, mits de automobilist de signalen ontvangt én er wat mee doet. Om dat te bereiken zal het autobedrijf zelf de promotie ervan ter harte moeten nemen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.