Ook sterke bomen kunnen omvallen

Wat hebben het Schiedamse Sator, het Zweeds-Chinese Volvo en de Amerikaanse Citigroup met elkaar gemeen? Ogenschijnlijk weinig, maar toch heel veel. Deze relatief grote ondernemingen zijn ogenschijnlijk crisisbestendig, maar kwamen bijna tegelijkertijd met slecht nieuws.

Bij deze bedrijven stapte de ceo op. De drie managers die opstapten zijn niet de minsten. Vikram Pandit, de ceo van Citigroup, trad net aan toen de financiële crisis toesloeg. Hij loodste de bank door een moeilijke periode en zorgde voor zwarte cijfers, maar verloor wel omzet. De aandeelhouders willen meer omzet en Pandit deelt die visie niet. Bij Volvo maakten de aandeelhouders, vooral de Chinese voorzitter van de raad van bestuur Li Shufu, het Volvo Cars-ceo Stefan Jacoby erg moeilijk. Met name de ideeën over groei stonden haaks op elkaar; Li wilde met Volvo expanderen in China, terwijl Jakoby vooral de VS als eerste groeimarkt ziet. Exit Jakoby. Bij Sator in Schiedam stapte ceo Martijn van der Eijk op, zonder exacte opgave van redenen. Het lijkt erop dat een verschil van mening met de investeerders over de manier waarop de crisissituatie in de Nederlandse aftermarket moet worden aangepakt, tot het vertrek van Van der Eijk heeft geleid. Verschil van inzicht is bij alle drie de ceo’s en hun onderneming geen drogreden, maar keiharde realiteit. Het is opvallend dat vriend en vijand ervan overtuigd zijn dat het om drie sterke managers gaat.

Waarschijnlijk heeft juist die stellige overtuiging en aanpak hen opgespeeld tegenover de sterke en (financieel) gedreven aandeelhouders. Als ceo en aandeelhouder allebei aan het roer willen en een andere koers voor ogen hebben, ontstaat een groot probleem. De crisis duurt te lang en zorgt voor enorme dilemma’s. Niet alleen grote, maar ook kleinere bedrijven worden daarmee geconfronteerd. Alleen moet de eigenaardirecteur het daar helemaal zelf uitzoeken en heeft soms alleen de bank de neiging mee te willen sturen.

In dezelfde week dat dit speelde maakte het beurs genoteerde Stern een herstructurering bekend. Het bedrijf heeft last van de crisis met als gevolg een lage omzet en marges. Het merkenportfolio wordt heroverwogen en de uitrol van het universele garageconcept Stern Point krijgt een boost. Ceo Henk van der Kwast blijft op zijn post en heeft blijkbaar geen moeilijke gesprekken met zijn aandeelhouders. Overigens is hij zelf ook aandeelhouder. Zijn strategie is al langer geleden uitgestippeld en daar verandert in principe niks aan. Stern en Sator zijn beide grote spelers in autoretail en de onafhankelijke aftermarket en zeker niet immuun voor de economische variabelen. De laatste periode van 2012 wordt voor veel managers een spannende tijd. Waar eindigt hun balance sheet? En als ze dat overleven, wat is het vooruitzicht voor 2013? De eurocrisis lijkt van een wervelstorm, naar een ‘gewone’, zware storm te zijn geluwd. Dat betekent zeker niet dat er geen bomen meer kunnen omvallen. De komende maanden zullen er nog genoeg hoge bomen zijn die net even teveel wind zullen vangen.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1719 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.