In een dynamische aftersalesmarkt lijkt de apk hét moment bij uitstek om werk binnen te halen. Bovendien is het een prima contactmoment met de klant. Aftersales Magazine zette samen met dataleverancier VWE het apk-volume voor de komende drie jaar op een rijtje.
Het totale apk-volume in ons land is goed voor een werkplaatsomzet van bijna 1,9 miljard euro en dat volume is licht stijgende de komende jaren. Dat zal leiden tot vrolijke gezichten in de werkplaats en betekent in potentie een ‘zeker’ werkaanbod.
Ook onderdelenleveranciers zijn blij met de apk, want een gemiddelde keuring levert de nodige omzet in slijtdelen op, al dan niet in combinatie met een onderhoudsbeurt. De apk markt is behoorlijk van omvang: in 2013 ging het om 5,4 miljoen keuringen, dit jaar gaat het om ongeveer 5,7 miljoen apk’s, in 2016 om 5,8 miljoen en in 2017 om bijna 5,9 miljoen.
Houvast
Elke apk die in combinatie met een onderhoudsbeurt wordt uitgevoerd (bijna 68 procent van het totale apk-volume) is goed voor een omzet van 438 euro. Zo blijkt uit onderzoekscijfers van RAI en Bovag. Als de klant uitsluitend voor een apk binnenkomt, vloeit daar een gemiddelde omzet van 161 euro uit.
In tegenstelling tot het andere onderhouds- en reparatiewerk, zal het apk-volume de komende drie jaar juist toenemen. Ook dat is positief nieuws voor de branche: de omzet aan olie, filters, verlichting, banden, stuur- en remdelen is namelijk grotendeels afhankelijk van de algemene periodieke keuringen.
Aandrijving
Interessant zijn vooral de verschillen in de ontwikkeling van het apk-volume naar brandstoftype, zo blijkt uit onze analyse van de databank van VWE. Het aantal apk’s voor personenauto’s stijgt, terwijl het volume voor auto’s met dieselmotor juist licht terugloopt. Het lijkt erop dat dieselrijders, vaker dan benzinerijders, overstappen op elektrische auto’s. Het aantal apk’s aan elektrisch aangedreven auto’s neemt namelijk behoorlijk toe: van 33.561 dit jaar naar 83.461 in 2017.
Zeker voor universele garages is dat een enorme uitdaging, want veel van deze garagisten durven zich vaak nog niet aan elektrische auto’s te wagen. Deels komt dat voort uit koudwatervrees, maar deels ook door gebrek aan kennis (iets waar deze bedrijven zelf verantwoordelijk voor zijn). Feit is dat juist de apk een belangrijke reddingsboei kan zijn voor garagebedrijven. Mits er natuurlijk wordt geïnvesteerd in een goed klantenvolgsysteem en een actief marketingbeleid. Dat ook steeds meer bandenspecialisten, fastfitters én schadeherstellers van de apk markt willen meeprofiteren, is niet zo verwonderlijk.
Bekijk hier diverse cijferoverzichten en lees het volledige artikel >>