In onderdelenland spreken we graag over de bloedgroepen, als we het hebben over de distributeursgroepen zoals Van Heck, AD, en Doyen. Nu lijkt het de laatste tijd wel alsof er bloedtransfusies plaatsvinden, vergelijkbaar met de doping die de wielerwereld lange tijd ontsierde.

Wie de klok enkele jaren terugdraait ziet een heel ander distributielandschap dan nu het geval is, beginnend bij de internationale distributiegroepen tot aan de lokale grossier om de hoek. Was Van Heck tot voor een paar jaar terug nog onderdeel van het internationale inkoopverband Temot, per dit jaar is Brezan Temot-lid en zijn de Sator-dochters Van Heck, Havam, Harrems en Hartsant in het concurrerende Auto Teile Ring gestapt.

Op lokaal niveau hebben we vervolgens nog Group Auto die Sator als strategische partner selecteerde en sindsdien een ware sprint in het netwerk van aangesloten grossiers wist te trekken. Intussen zorgde deze switch bij Doyen Auto voor een focus op de uitbouw van het aangesloten netwerk en meer Requal-garagisten. Op lokaal grossiersniveau hebben we dus niet alleen bloedtransfusies gezien, maar de strijd is bovendien nog niet gestreden. Wat zijn intussen de plannen van het ambitieuze WM Automaterialen? Hoe zal het landschap er volgend jaar uitzien na alle verschuivingen?

De hele keten van product, distributiegroepering en lokale grossier leunt zwaar op de klant, het autobedrijf want die zorgt immers voor de, weliswaar steeds kleiner wordende, marges. Omgekeerd leunt die garagist op zijn grossier(s) voor de broodnodige onderdelenvoorziening. Wat betekent dit alles voor de lokale garagist die voor zijn dagelijkse bezigheden zo zwaar leunt op die vele bezorgdiensten? Opvallend dat bij alle genoemde bloedtransfusies de klant geen rol lijkt te spelen. Natuurlijk verwacht (hoopt?) een switchende grossier dat dit leidt tot klantengroei, gezondere marges en een betere wapening tegen toekomstige dreiging. Het gras bij de buren of realiteit? Intussen is het interessant om te zien of bestaande klanten zich nog thuis voelen in de nieuwe situatie bij hun partner in business.

Voor een aantal onderdelenmerken geldt dat ze weliswaar letterlijk op elke straathoek verkrijgbaar zijn. Het dienstenpakket en de ondersteunde werkplaatsconcepten zijn dat niet. Zoals de bloedtransfusies de wielerwereld eerst onzichtbaar beïnvloedde om vervolgens in het volle daglicht te komen en de publieke opinie over zich heen te krijgen, zullen ook de bloedtransfusies in grossiersland hun zichtbare effecten op de markt krijgen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
16 april 2025
Garagenetwerken AllParts groeien door
16 april 2025
Hiltermann optimaliseert met Vinacles voorraadfinanciering
16 april 2025
Alliance vergroot grip op aftermarket EV’s
Meest bekeken berichten
Recente reacties