De organisatie was blij dat er sowieso een Auto RAI was. De deelnemers hadden ook geen klagen over de inzet van de organisatie om het kostenniveau zo interessant mogelijk te houden. Hoewel sommige volume- en ook premiummerken er wel erg karig bij stonden.
Over het algemeen was er voor de bezoekers genoeg te doen en te bekijken. En omdat de verkopen over het eerste kwartaal flink in de plus zaten en de prognose voor dit jaar al drie keer naar boven is bijgesteld (tot 550.000), was de stemming opperbest.
Het meest blij, zeker achteraf, moeten vooral de universele auto- en garagebedrijven zijn geweest. Want de 270.350 bezoekers werden door de merkenmarketeers vrijwel nergens gewezen op het voordeel van de dealerwerkplaats. De kans om de aftersales-activiteiten flink onder de aandacht te brengen werd vrijwel nergens gegrepen.
Dat deden wel onafhankelijke partijen. Carglass en Alwaysbemobile bijvoorbeeld. De laatste introduceerde er de APK-cadeaubon, waarmee een APK voor 12,50 euro bij gelieerde autobedrijven kan worden uitgevoerd. De APK-II, een segment waar de strijd om de klant is losgebarsten. Peugeot is een landelijke APK-actie voor 19,50 euro gestart, Volkswagen verlaagde het APK-bedrag van 35 naar 19 euro. In Flevoland is Stern Mercedes eveneens gestart met een APK-actie en wel voor 14,50 euro. Kortom, fittertarieven bij de merkdealer.
Apollo-Vredestein was eveneens aanwezig op Auto RAI en presenteerde er de drie merken uit de portfolio, Vredestein als het premiummerk voor ieder segment, Apollo dat exclusief via Kwik-Fit beschikbaar is en Maloya dat exclusief door de Tyrenet bandengrossiers wordt geleverd.
Gelukkig voor de onafhankelijke auto- en garagebedrijven werd nergens echt het accent gelegd op een aftermarket- presentatie voor en door het merkgebonden kanaal. Voor de dealernetwerken een gemiste kans. Ze kregen al een minimale of zelfs negatieve pers over het prijsonderzoek dat voor Bovag Autodealers door TüV Nord werd uitgevoerd. En de honderdduizenden bezoekers waren er echt niet allemaal om een auto te kopen. Ze keken naar hun merk of de bolide van hun dromen. Kansen en potentiële klanten genoeg om je werkplaatsactiviteiten te promoten. Het is duidelijk dat naar buiten toe het merkkanaal zich op Auto RAI vooral met het product wilde presenteren en niet met hun dienstverlening. Terwijl iedere merkdealer de afgelopen jaren heeft geleerd (zou je zeggen) van de noodzaak om een goede aftersales-basis te hebben. De werkplaats is de kurk waar ze op drijven en die moet wel voldoende drijfvermogen behouden.
Dat is dus de buitenkant, maar aan de achterkant, voor velen onzichtbaar, werkt het merkgebonden kanaal weldegelijk aan versterking van de werkplaatsactiviteiten. Toyota, Ford, Volvo, maar ook BMW en Pon trekken hier de kar, mede gesteund door onderzoeken van bijvoorbeeld ICDP. Want achter de schermen moet het volume aan margerijke onderdelen flink omhoog. En dat begint met een loyalere werkplaatsklant, die je bijvoorbeeld weet te winnen met een APK-afspraak.