Als Nederlandse ondernemers in de automaterialenbranche hebben we snel de neiging ons eigen land te zien als het middelpunt van de wereld. Niet ongewoon, maar wie daarbij vergeet dat Nederland een klein landje is, maakt een ernstige inschattingsfout. Je moet namelijk wel alles in het juiste perspectief (willen) blijven zien. Zelfs een grote onderneming is in een klein land als het onze veroordeeld tot een erg bescheiden rol.
De Franse filosoof Jean-Paul Sartre stelde dat we veroordeeld zijn tot onze vrijheid, tot het maken van keuzes. Als ondernemers in het relatief kleine Nederland zijn we veroordeeld tot kleinschaligheid. We zullen ons nooit kunnen meten met grote ondernemingen in markten als Duitsland, Frankrijk, Italië of Spanje. Ondernemingen zijn in ons kikkerlandje veroordeeld tot internationale expansie of fusie met een grotere partij uit één van de grote landen. Waarom is die schaalgrootte zo belangrijk? Het eenvoudigste antwoord ligt wel erg voor de hand. Opereren op grotere schaal leidt tot meer inkoopkracht. In dat woord ligt meer besloten dan menigeen op het eerste gezicht denkt. Natuurlijk, wie groter inkoopt, kan betere inkoopcondities bedingen, maar zelfs dat gaat niet eindeloos door.
De schaal waarop je opereert, bepaalt ook je kostenniveau en je invloed op de leveranciers. Door op grote schaal met hen samen te werken, ontstaan voordelen die een kleiner bedrijf moet ontberen. In deze periode van schaarste kan de grote afnemer van de industrie betere afspraken maken over uitleveringsgraad en zekerheid van levering. Sprekend over de kracht van schaalgrootte sloeg een Texaanse vriend de spijker op de kop: “Big Dogs eat first”. Prachtig, zo’n one-liner die in een paar woorden de kern raakt.
Omdat wij bij Sator de beperkingen van een Nederlandse operatie al lang onderkennen, groeien we als kool in België, Luxemburg en Frankrijk. Ondertussen lonken we naar overnamekandidaten in Duitsland en andere landen. Alleen langs deze weg kunnen we een plaats veroveren in het linker rijtje van de Europese eredivisie. Uiteindelijk is ook onze Nederlandse klantenkring daarbij gebaat. Afnemer zijn van een krachtige speler uit de Europese top tien is aantrekkelijker dan samenwerken met een local hero zonder perspectief. En vergeet niet dat in het buitenland eenzelfde visie heerst. De internationalisatiegolf die in onze business door Europa waart, leidt ertoe dat Nederland als een interessante snack wordt gezien door distributeurs uit bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk. Big dogs eat first nietwaar? Een oude natuurwet, waarbij de pikorde bepaald wordt door schaalgrootte. Een trend waar we nog lang mee worden geconfronteerd en waar kansen liggen voor wie daarin meegaat.