Van oudsher zijn crossreferenties een van de uitdagingen binnen de vrije aftermarkt. Automerken kennen hun eigen onderdeelnummers toe aan onderdelen die soms wel, maar soms ook niet inwisselbaar zijn met die voor andere automodellen.

Voor zaken zoals carrosseriedelen is de kans groot dat het unieke delen betreft, het merendeel van de technische (slijt)delen is breed inzetbaar. In de praktijk betekent dat een woud aan codes voor hetzelfde onderdeel, nog los van codes die concurrerende leveranciers uit de vrije markt bedenken. Je begint met een onderdeel dat voor de eerste montage gebruikt wordt en de OE-code krijgt van dat merk, terwijl datzelfde component een andere code krijgt om als eerste montage voor de volgende autofabrikant te dienen. Datzelfde component gaat de vrije markt in onder het label van de onderdelenfabrikant met diens code, waarvoor vervolgens concurrenten vergelijkbare componenten met andere codes tegenover zetten.

Na verloop van tijd zal een auto een samenraapsel blijken van OES-delen, origineel gelijkwaardige delen en imitatiedelen. De bruikbare delen waar nog vraag naar bestaat worden van de auto gehaald en opgeslagen. Om ze terug te vinden krijgen ze een redelijk generieke omschrijving mee die het type en het bouwjaar van de auto omschrijft en het onderdeel zelf, eventueel aangevuld met mogelijke toepasbaarheid op andere typen. ‘Voorscherm LV Opel Corsa 1992’ is heel wat leesbaarder dan een of ander referentienummer. Of dit een origineel onderdeel betreft, origineel gelijkwaardig of imitatie?

Da’s lastig op een gebruikt product. Een stap verder gaat het als je als garagist een gebruikt onderdeel wilt monteren omdat jouw klant ernaar vraagt (bijvoorbeeld naar aanleiding van de recente Stiba-campagne ter promotie van groene originele onderdelen). De bestelsystemen van de grote grossiersgroepen hebben achterliggende intelligentie die precies weergeeft welke varianten van dat nieuwe onderdeel allemaal toepasbaar zijn. Zo’n centrale database ontbreekt in het gebruikte circuit wat de beschikbaarheid hindert en daarmee het succes van
groene delen, alle goedbedoelde websites met offerteformulieren ten spijt.

Cor Baltus zegt verderop in dit nummer te bouwen aan een afermarketencyclopedie die onderdelencodes en kruisreferenties omvat. Zolang het gebruikte onderdeel niet is terug te vinden in een vergelijkbaar systeem, blijft het nieuwe component op voorsprong.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
2 september 2025
1,2 procent meer occasions verkocht in augustus
2 september 2025
Uitstoot nu al onder doelstelling 2030
2 september 2025
KwikFit verzorgt e-bike service Decathlon
2 september 2025
Ode aan onze helden – ervaren, veerkrachtig en klaar voor de toekomst
1 september 2025
Nieuw bij Hella: kits met blokken en schijven
1 september 2025
UFI levert transmissiefilters Hyundai en Kia
Meest bekeken berichten
Recente reacties