Het is een mooi vak, het maken van een vakblad als Aftersales Magazine; iedere maand iets nieuws creëren, op zoek naar nieuws, nieuwigheden en de mensen die middels hun bedrijf het middelpunt van dat nieuws zijn. Nu is nieuws maar heel even nieuw, al werkt dat voor een dagblad anders dan voor een vakblad. Daar kan nieuws best een paar weken zo goed als nieuw zijn. Waar van een krant vaak gezegd wordt: morgen ligt de vis erin, wordt een vakblad, totdat het volgende nummer verschijnt, wel een paar keer opgepakt en blijft nieuws langer ‘nieuw’.
Ook veel ondernemingen en/of ondernemers, zeker in het midden- en kleinbedrijf, hebben een houdbaarheidsdatum. Op het laatst gehouden BOVAG-congres voor onafhankelijke autobedrijven bleek ruim 25 procent van de ondernemers een actieve verkoop van hun bedrijf te overwegen; 75 procent wil dus verder. Nu 2025 nadert, wordt zo’n keuzemoment weer actueel, als je met je glas champagne in de nacht van 31 december op 1 januari naar het vuurwerk staat te kijken. Kies je overtuigd een nieuw groeipad, of neem je actief een ‘nu stop ik’-beslissing, omdat er geen opvolging en geen koper is, of draag je de onderneming toch aan een ander over? Ga je door tot je erbij neervalt, of word je gedwongen te stoppen omdat concurrenten je op alle fronten de oren wassen? Ik zie dat er steeds meer ondernemers in de autobranche te laat de eerste beslissing van dat nieuwe groeipad nemen. Er is geen vernieuwing, geen creativiteit meer. Oude waarden worden gekoesterd, terwijl die waarden al lang nihil zijn. Kortom: velen willen oud worden, maar niemand wil het zijn.
Laatst kreeg ik – en niet voor de eerste keer – de vraag wanneer ik ga stoppen. Gelukkig doelde de persoon in kwestie niet op mijn hartslag, maar op het moment waarop ik mijn toetsenbord aan de wilgen zal hangen. Nu word ik in januari 2025 zeventig, dus is die vraag terecht, maar als je mede aan de wieg hebt gestaan van Aftersales Magazine, dan is stoppen een gigantische drempel. Zo lang het hart klopt, zijn de wilgen nog niet in beeld, ‘maar morgen kan het anders zijn’, schreef Annie M.G. Schmidt zestig jaar geleden. Dat geldt voor bedrijven en misschien ook wel voor mij. Ik wens u in ieder geval een mooi en gezond 2025 toe.