Schaalgrootte is belangrijk, zeker als er geïnvesteerd moet worden en dat is bij de huidige marktontwikkelingen – EV-transitie, arbeidsmarkt, digitalisering – steeds meer een vereiste. De vraag is of het universele autobedrijf wel met die marktontwikkelingen mee evolueert.
Auto- en onderdelenfabrikanten, onderdelendistributeurs, dealernetwerken; allemaal zijn ze bezig met schaalvergroting. Het wachten is nu op het moment dat deze trend bij het universele autobedrijf doorzet.
Er zijn al tekenen die in deze richting wijzen. Ondernemers met een universeel autobedrijf op zoek naar opvolging komen nogal eens tot de conclusie dat het vinden van een adequate opvolger dan wel koper net zo’n groot probleem is als de zoektocht naar nieuw personeel. Zelfs als je partner bent van één van de werkplaatsconcepten is de verkoop van je autobedrijf geen appeltje-eitje.
Opvolging
Bosch Car Service Jan Wals vormt een sprekend voorbeeld in deze. Zijn autobedrijf beschikte in Ilpendam over een meer dan moderne werkplaats, was een voorloper als het om het repareren en onderhouden van EV’s ging en er stond een gedreven ondernemer aan het roer, met dito medewerkers. Toch bleek het onmogelijk om iemand te vinden die het bedrijf voort wilde zetten. Het gevolg was dat Jan Wals de deuren van zijn onderneming sloot en zijn pand nu heeft verhuurd aan een Mercedes-specialist (zie pagina 43 en verder).
Geen voortzetting dus van een gedurende vele jaren opgebouwde naam als Bosch Car Service. Er was zelfs geen merkdealer uit de regio die de ambitie had om een Bosch Car Service aan de activiteitenportfolio toe te voegen.
Strategisch
Er zijn ook andere geluiden. Zoals de dealergroepen Wensink en Bochane, die beide inmiddels enkele Bosch Car Service-vestigingen beheren. Bochane heeft daarnaast ook nog een viertal Vakgarages. Dealergroepen doen dat vanuit een strategisch belang. Zij zien door de komst van het agentenmodel, dat bijvoorbeeld Stellantis, Ford en Mercedes-Benz introduceren, de noodzaak hun service-aanbod te verbreden. Ze willen relevanter worden voor meer klanten in hun bewerkingsgebieden.
Dealers op zoek naar een concept hebben vaak Bosch Car Service, Vakgarage en Autovakmeester op hun netvlies staan.
De onzekerheid over de margeontwikkeling van nieuwe personenauto’s op de lange termijn zet hen aan tot het versterken van hun aftersalespijlers. Enerzijds voeren zij daartoe een multimerkenstrategie door in hun werkplaatsen (zoals Van Mossel doet voor haar leaseklanten), anderzijds kijken zij naar de mogelijkheden om universele autobedrijven in hun activiteitenportfolio op te nemen.
Werkplaatsconcept
Wie als voormalige dealer uit het Stellantis-netwerk geen voorstel krijgt om agent te worden, moet op zoek naar een alternatief. Andere merken zijn zelden voorhanden. Velen vallen terug op het universele concept Eurorepar van Stellantis, een enkeling gaat op zoek naar een andere werkplaatsformule, maar ook daarin is de keuze vaak niet groot. Zeker de meer in het oog springende werkplaatsconcepten hebben hun netwerk al lang op orde, of hebben in het gunstigste geval nog maar een enkele witte vlek in te vullen.
Dealers op zoek naar een concept hebben vaak Bosch Car Service en Vakgarage op hun netvlies staan, maar ook Autovakmeester staat op de shopping list van de dealerholdings. Bijkomend voordeel voor de dealergroepen en uiteraard ook de universele ondernemers die schaalvergroting zoeken, is dat er langzamerhand steeds meer universele autobedrijven te koop komen, vanwege het al eerder genoemde gebrek aan opvolging of geïnteresseerde kopers.
Handvol
Automotive ondernemers, zeker de 55-plussers onder hen, zijn onzeker over hun toekomst. Ze beginnen onrustig te worden, niet eens in het kader van de EV-transitie, maar simpelweg om het gebrek aan interesse van een gelijkgestemde, maar jongere ondernemer die het universele autobedrijf voort wil zetten. Voor dealerholdings ontstaat zo een groeiende vijver aan mooie universele garages, veelal met een concept, om toe te kunnen voegen aan hun dealergroep.
Daarnaast zijn er steeds meer ondernemers die door overnames nu meerdere universele autobedrijven besturen. Het zijn er per concept nog slechts een handvol, maar hun aantal en vooral hun strategische belangrijkheid neemt toe. Neem Knoop Autogroep uit Midden-Nederland, met vijf Bosch Car Service-bedrijven en een AutoCrew-vestiging; Van de Veen Autogroep, met drie universele autobedrijven, waarvan twee Bosch Car Service-bedrijven, actief in Drenthe en Groningen, en Autobedrijf Crum met twee CarProf-vestigingen. Daarnaast zijn er ook enkele automaterialengrossiers die deelnemen in universele autobedrijven. Hier gaan onderdelendistributeurs waarschijnlijk een belangrijke rol spelen omdat zij nu eenmaal zijn gebaat bij de continuïteit van hun conceptennetwerken. Die staan namelijk garant voor de onderdelenafzet.