Er is al veel gezegd en geschreven over het vervangen van brandstoffen en smeermiddelen door koper en lithium-ion. De stip op de horizon is gezet, maar het lobbyapparaat zit intussen niet stil om waar mogelijk een voet tussen de deur te laten voor verbrandingsmotoren die schone brandstoffen verstoken: hernieuwbare brandstoffen, synthetische brandstoffen, biobrandstoffen.
Intussen zitten overheden ogenschijnlijk op een spoor zonder wissels met als eindhalte volledig elektrische mobiliteit. Biobrandstof staat er in Duitsland slecht op, want het concurreert met de voedselketen. Daarom wil ons buurland op termijn stoppen met bijmengen (E10), tegen de Europese normen in.
Onder autofabrikanten is tweespalt, sommige claimen al relatief snel te stoppen met de productie van verbrandingsmotoren. Toyota gelooft in de hybridevorm, want dan kun je met schaarse grondstoffen kleinere accu’s bouwen en die in meer auto’s stoppen. Per auto is dan de geclaimde milieuwinst weliswaar kleiner, maar doordat de transitie sneller gaat is de milieuwinst in absolute zin groter. Bovendien rijdt de gemiddelde burger korte ritten die ook met een hybride volelektrisch uitpakken.
Ergens in deze discussie zweeft waterstof met zowel gelovigen als ongelovigen die ieder valide argumenten ter tafel brengen. Wat de discussie bemoeilijkt, is – los van de vraag of het nu wel zo schoon en efficiënt is – de vraag of waterstof nu vooral voor openbaar vervoer, voor transport of voor personenauto’s moet worden ingezet.
Porsche (en daarmee VW) zit op het pad van de schone brandstoffen en dat is te begrijpen want autosport is een van de moeilijkste segmenten binnen de automotive om te elektrificeren. Vergelijk de populariteit van Formule 1 met die van de Formule E. (De kans is aanwezig dat u zich nu achter op het hoofd krabbend afvraagt: Formule E? Ken ik dat?) Wil autosport een toekomst hebben dan is die best denkbaar met een vorm van brandstof die schoon genoeg is om in de nieuwe tijdgeest acceptabel te zijn. De autosport is traditioneel een onderzoekslab en kraamkamer voor huis-, tuin- en keukengebruik. Dan is weggebruik van die brandstoffen nodig. Of worden het toch autonome ev’s zonder coureur die de software van de automerken moeten gaan promoten?