Op het moment dat jouw bedrijfsnaam valt als winnaar, giert de adrenaline door je lijf. Raar om mee te maken, zo’n regen van confetti die neerdaalt op jou en je team. We hebben er diezelfde 8e oktober flink op geproost. De volgende dag ging hier om 8.00 uur de deur gewoon weer open. Jonge gasten hè, onze medewerkers kunnen wel tegen een stootje. We zijn bedolven onder gebak en bloemen, afkomstig van bedrijven in de omgeving, allerlei instanties en leveranciers. We hebben onze prijs bekendgemaakt in de lokale bladen van Zaltbommel en op de sociale media. De tekst op de gevel, dat we finalist waren, heb ik uiteraard meteen opnieuw laten beletteren met het woord ‘winnaar’.
In de afgelopen jaren zijn we regelmatig aangesproken door partijen als Innovam en WESP om mee te doen aan de verkiezing. Ik heb altijd de boot afgehouden, omdat we het al zo druk hadden en er mijns inziens nog het een en ander te verbeteren viel. En dan dóen we eindelijk mee en winnen we meteen. Of dat voor mij verrassend was? Ja en nee. Ja, omdat je niet de enige bent in deze branche die dag in dag uit serieus bezig is met zijn vak. Nee, omdat we alle processen strak op een rijtje hebben staan, vaak hoog eindigen bij schouwingen en voorop willen lopen met innovatie. We hebben in de werkplaats vijf technisch specialisten, hoogopgeleide vakmensen. Wat we kwantitatief minder dan de collega’s bieden, is sales. Uiteraard leveren we wel occasions, maar onze focus is meer gericht op de aftersales. Daarmee hebben we in de finale veel punten gepakt.
Van de mystery guest hebben we niks gemerkt. Toen men ons vertelde wie het nou was en op welk moment, hebben we de camerabeelden teruggekeken. Toevallig was er die dag bijna niemand op de zaak, want we hadden ons jaarlijkse personeelsweekend naar Salou. Een medewerker die verhinderd was heeft samen met een leerling de zaak open gehouden. Die mystery guest was zogenaamd op doorreis en had onderweg de melding van een bandenprobleem gekregen. Van te voren had hij om de hoek één band half leeg laten lopen. Alles is gecontroleerd op lekkage en weer op spanning gebracht, het TPMS is gereset en de olie en vloeistoffen zijn gecontroleerd. Het ging niet alleen om de oplossing zelf maar ook om het klantcontact: hoe sta je iemand te woord, welke persoonsgebonden informatie verzamelt de medewerker van je, kijkt hij verder dan alleen de melding en heeft hij oog voor kansen?
Black friday
Toen we in de top-tien kwamen, en later de finale, zijn her en der wat puntjes op de i gezet, meer niet. Onze processen zijn strak vastgelegd, iedereen weet wat hem te doen staat. Niet alleen in de werkplaats, maar ook als het gaat om bijvoorbeeld risico-inventarisatie en -evaluatie. We hebben de prijs goed benut op het moment zelf, maar willen er komend jaar de aandacht op blijven vestigen. Op de website, de facturen en acties, zoals Black Friday. Verder helpt de titel allicht om aan voldoende en goed personeel te komen. Dit soort positieve publiciteit maakt je in het wereldje bekend als bedrijf waar je als monteur wordt uitgedaagd en de kans krijgt om te leren. We hebben er met z’n allen hard voor gewerkt, dan is deze prijs een mooie bevestiging.