Uit de bandenenquête verderop in deze bandenspecial blijkt dat er onder de reagerende autobedrijven niet echt behoefte is om te investeren in zaken zoals uitlijnapparatuur of in systemen voor ADAS-kalibratie. Het zijn kostbare items, zeker. Zo aanschouwde ik recent nog de nieuwste uitlijner van Beissbarth en die schurkt toch tegen de twintig mille (adviesprijs). Er zijn goedkopere, als je een beetje zoekt kun je ook zeker fors meer kwijt. Moet je helemaal vanaf nul beginnen met een brug en ga je meteen voor de combi van uitlijnen en ADAS-kalibratie? Tsja, dan is zeventig mille gauw uitgegeven. Daar moeten heel wat werkorders tegenover staan. 

Dat lezen we ook terug in onze enquête. Bedrijven zien die rekensom nog niet gunstig uitpakken en hikken tegen zo’n investering aan. Vanuit mijn rol, vanaf de zijlijn, is het makkelijk om het geld van een ander uit te geven: “Tuurlijk, moet je doen joh!” Doe ik niet, ik ga voor de nuance. Bovendien kan ik niet in de financiën van het betreffende bedrijf kijken. Of in de werkplaatsmix. Of in de toekomstvisie van de ondernemer. 

Die laatste is volgens mij cruciaal. Zit de ondernemer de tijd uit in afwachting van pensioen of moet het bedrijf nog twintig jaar mee? Dat de klanten nu ontbreken om massaal ADAS-diensten af te nemen is tot daar aan toe. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn voor ADAS-kalibratie maar ervaring en routine zijn wel nodig om enig rendement te kunnen maken. De partijen die vroeg instappen onderscheiden zich en creëren markt voor zichzelf. De bedrijven die daarna instappen, moeten relatief snel zich de materie eigen maken. De concurrent heeft die routine immers al wel.

Maar het tegenargument heeft zeker waarde. Als de werkplaatsmix oudere voertuigen laat zien dan duurt het even voordat die ADAS-rijke modellen op jouw brug staan. Het kan echter hard gaan. De switch naar private lease kan ervoor zorgen dat die oudere auto ineens een nieuwe is. Wil je binnen dat zakelijke gestuurde segment een rol spelen dan vraagt dit visie van de ondernemer en zeker ook investeringen.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
6 september 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Boten zit de ellite op en veel zwartgeld dus die pakken ze niet, Zich zelf bijten doen ze niet.sep 5, 19:33
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Daar gaat het mis, voor de belasting is een camper juist een personen auto. Als ze gewoon zeggen een camper…sep 5, 19:31
  • Eric van Gurp on Helft lichte bedrijfswagens nu Euro 6: “Dan kunnen we binnenkort ook weer 130 op snelweg. De uitstoot is dan nu ook veel minder als 5 jaar…sep 2, 15:38