Een financiële variant op omdenken is niet te vragen wat iets kost, maar wat iets oplevert. Met andere woorden: kost iets duizend euro maar levert het het dubbele op dan is het ineens een minder groot probleem. Toch? Ondernemen is investeren en voor automotive ondernemers is equipment een belangrijke ‘kostenpost’. Alleen, het is maar net hoe je het ziet.

Vanuit mijn rol is het makkelijk roepen natuurlijk, snap ik best. Tussen al die fraaie apparatuur waan ik me een kind in de snoepwinkel, verlekkerd rondkijkend. Ik hoef er niet in te investeren maar mag genieten van mooie spullen, voors en tegens afwegen. Als ondernemer zie je alleen maar dat het geld kost. Nu weer grofweg vijf mille voor een deeltjesteller. Waar houdt het op? Zeker toen de regeling net werd aangekondigd was er best wat gemopper. Op die paar tientjes van een apk ga je hem niet snel terugverdienen, zeker niet als je de teruglopende dieselmarktaandelen meeweegt.

Een glas-halfleeg-reactie als je het mij vraagt. Als branche mogen we blij zijn met de huidige constructie die garagisten zelf de kans biedt te keuren mits deze aan de RDW-eisen voldoet en erkend is. Dat betekent automatisch volgens de regels het spel spelen. De steeds complexer wordende auto verlangt steeds complexere werkplaatsen. De uitlaatpijp is allang geen simpele steigerbuis meer maar een complete chemische fabriek en vraagt dus andere testapparatuur. Die deeltjesteller is feitelijk een goedkopere variant op de gevoeligere instrumenten in laboratoria. Het alternatief was dat het autobedrijf niet meer zelf zou kunnen keuren omdat testapparatuur minimaal een factor drie duurder zou zijn.

De deeltjesteller is bovendien een investering die je niet alleen zou moeten afzetten tegen alleen de apk zelf. Bij de inkoop van occasions is het de manier om zeker te weten dat er een functionerend dpf is gemonteerd. Ga je hiermee de mist in dan heb je die investering voor een deeltjesteller al voor een goed deel aan een miskleun uitgegeven. In de aanloopfase naar de daadwerkelijke verplichting (1 juli 2022) kun je klanten voorinformeren. De deeltjesteller laat zien dat de auto de volgende apk niet haalt tenzij er een werkend dpf onder zit. Ga je inruilen of repareren?

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties