Elektrische mobiliteit wordt onderschat

Dr. Paul Nieuwenhuis zal op het derde Nationaal Aftersalescongres laten zien welke voortgang de auto-industrie boekt met elektrische mobiliteit. Dat heeft zeker ook zijn effect op de verhoudingen in de aftermarket.

Volgens Paul Nieuwenhuis wordt de groei van elektrische mobiliteit vooralsnog behoorlijk onderschat door de autobranche. “Dat wil men schijnbaar ook graag. Terwijl auto en onderdelenfabrikanten zich voorbereiden op een forse groei van elektrische mobiliteit, ziet de reparatie- en onderhoudssector nog steeds veel drempels”, meent hij. “De techniek is voor velen nog te complex, zeker in het universele kanaal. Op die manier zal de toch al teruglopende reparatie- en onderhoudsomzet negatief worden beïnvloed.”

Elektrische mobiliteit staat echter voor een belangrijke doorbraak, met name door een hoge marktacceptatie. “Onlangs is uit onderzoek gebleken dat elektrische auto’s zeker niet alleen in stedelijke gebieden van groot belang zijn, maar ook juist in de buitengebieden veel mogelijkheden bieden. Dat is een relatief nieuwe visie voor de industrie en kan voor een versnelde acceptatie gaan zorgen van elektrische mobiliteitsconcepten.”

Praktisch

Dr. Paul Nieuwenhuis is co-director van het Centre for Automotive Industry Research van de Cardiff University in Wales. Samen met zijn collega, professor Peter Wells, is hij een internationaal vermaard en veelgevraagd adviseur bij diverse autofabrikanten voor mobiliteitsconcepten. Maar ook wordt hij door talloze overheden geraadpleegd, zoals door Groot-Brittannië, Canada, Duitsland, zelfs China, de OECD, de Europese Commissie en de UN.

Kennis delen

Samen met ingenieurs van de Technische Universiteit van Cardiff, richtte Nieuwenhuis het Electric Vehicle Centre of Excellence op. Nieuwenhuis heeft ook een centrale rol in het Enevate-netwerk van universiteiten, onderzoekscentra, overheden en ondernemingen dat zich bezighoudt met elektrische mobiliteitsconcepten.

“Er bleken in de praktijk allemaal aardige projecten te zijn die tegelijkertijd bezig waren het wiel uit te vinden. Met elkaar hebben wij er nu voor gezorgd dat al die kennis wordt gebundeld en met elkaar wordt gedeeld. De combinatie van mobiliteit en duurzaamheid vormt het belangrijkste uitgangspunt voor onze onderzoeken. Op dat gebied zijn nog veel voordelen te behalen, zowel voor de industrie als de maatschappij.”

Bekijk hier het programma van het derde Nationaal Aftersalescongres >>

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1683 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *