Haaienvinnensoep

Wie mij inmiddels een beetje kent, weet dat ik boeken verzamel. Die tik heb ik overgehouden aan het verleden, want mijn ouders hadden twee boekwinkels in Amsterdam. Eén met nieuwe en één met oude boeken. Nieuw versus gebruikt, is een bekend businessmodel in de autobranche.

Mijn ouders zijn er al een tijd niet meer, maar ik weet zeker dat zij zouden gruwen van internet. Niet dat ze internet als een bedreiging zouden zien, maar ze zouden er simpelweg niets mee hebben. De geur van het papier, het omslaan van de pagina’s en de vormgeving van het omslag. Het zijn allemaal dingen die je niet via internet kunt ervaren. Moderne consumenten ervaren die emoties niet meer bij een boek. Kijk maar naar de teloorgang van boekwinkels en de opkomst van Amazon en Bol.com.

Ik houd van boeken, zeker van oude boeken. Zoals The Sun also rises, een oud en beroemd boek uit 1926 van Ernest Hemmingway. Het is niet mijn favoriete boek en komt zelfs niet op mijn verzamellijst voor, maar er staat wel een mooie uitspraak in. ‘Heel langzaam en toen plotseling’, zo luidt namelijk het prachtige antwoord van één van de hoofdpersoon als hem wordt gevraagd hoe hij bankroet is gegaan.

In een modern managementboek wordt deze ervaring ook wel de shark fin theorie genoemd. De vorm van een haaienvin is bekend en boezemt bijna iedereen angst in. Een haaienvin loopt langzaam omhoog en valt daarna in een bijna rechte lijn naar beneden. Onlangs las ik dat managers en ondernemers vaak worden overvallen door de slechte cijfers die hun accountant hen voorhoudt. Het komt geregeld voor dat bedrijven zelf niet eens hebben gemerkt dat het eigenlijk niet zo goed ging. Het ging langzaam en toen plotseling, schreef Hemmingway.

Persoonlijk vind ik dit vooral een treffende uitspraak, die zeker ook van toepassing is op ondernemers uit onze branche. Veranderingen gaan immers snel, veel sneller dan vaak gedacht. En let op: een glijdende schaal is snel ingehaald door zogenaamde disruptive (ontwrichtende) trends, de haaienvin.

Wie deze snelle trends de baas weet te blijven, is niet bang voor de toekomst en eet met smaak zijn haaienvinnensoep.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1683 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *