In de spiegel van een showroommodel

Veel cijfers in deze editie van Aftersales Magazine, waarbij de focus bovendien ligt op de samenstelling van ons wagenpark en de gespannen voet die ontstaat ten opzichte van de nieuwregistraties.

In vijf jaar tijd zijn er in ons land netto 58.000 personenwagens en lichte bedrijfswagens meer bijgekomen dan de cijfers over de nieuwverkopen suggereren. Auto’s die buiten de bekende statistieken rondom de nieuwregistraties vallen en daarmee ook niet kunnen bijdragen aan de marge voor de nieuwverkoop van het dealerkorps. Auto’s met de spreekwoordelijke kop eraf, verkocht via spelers die een online activiteit combineren met een fysiek afhaalpunt en ontbrekende dealerstandaards of voorraadfinanciering.

Europa is een markt met vrij handelsverkeer, maar lokale belastingregimes zorgen nog altijd voor kansen omdat de nettoprijs per markt afwijkt. Door de nettoprijs aan te passen kunnen de bruto- prijzen ondanks de wisselende belastingdruk toch min of meer stabiel blijven. De prijsverschillen zijn de afgelopen jaren wel fors genivelleerd, maar bieden nog altijd ruimte.

Lokale importeurs en hun dealers zien intussen met lede ogen dat hun aanbod niet meekan met hetzelfde product, dat ogenschijnlijk hetzelfde biedt (dankzij een nieuw kenteken ook nog eens onherkenbaar). Een nieuwe auto concurreerde altijd al met een gebruikte, nu is dat alleen versterkt dankzij een keur aan factoren zoals de wereldwijde markt die voor iedereen toegankelijk is via internet. Zelfs in Japan heeft men afgelopen maand een speciaal op de wereldexport gerichte website gelanceerd om extra afzetpotentieel te creeëren.

Is dit een (lange) inleiding tot een pleidooi om importstromen te gaan verbieden? Zeker niet. Het zet wel vraagtekens bij het klassieke model van de autodealer. Elders in dit nummer staat een interessante analyse over die verkoopcijfers als een gemiddelde van het aantal vestigingen van de dealergroepen uit de top vijftig.

De macht van de grote volumes per vestiging is duidelijk zichtbaar… In een markt waar de auto bij bepaalde (grote) groepen consumenten aan status verliest en die bovendien internationale concurrentie krijgt wordt het steeds lastiger om de kostbare dealerstandards te bekostigen. Misschien moet het merkkanaal eens in de spiegel kijken van één van die gelikte showroommodellen en zich afvragen of die koers wel richting een gezonde toekomst leidt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *