Vakantiewijsheid

Mijn jaarlijkse trip naar de Griekse zon zit er weer op. Veertien dagen niks doen met een paar honderd gelijkgestemde, tijdelijke niksdoeners uit meer dan veertien landen. De wereld verbeteren aan het zwembad. De Griekse economie en migrantencrisis waren (on)dankbare onderwerpen. Daar kwamen de schommelende beurskoersen nog bij. Om over het geweld in Bangkok en de Thalys nog maar te zwijgen.

Het zoeken naar oplossingen was met een biertje, Ouzo of wijntje in de hand nog best een aardige bezigheid. Maar die onderwerpen werden al snel afgesloten en dan kwamen de favoriete sporten van de zwembadliggers bovendrijven. De vrouwelijke zonaanbidders brachten het winkelen (on- en offline) ter sprake. Favoriete webshopadressen werden uitgewisseld, waarbij ook de mannen al snel aanhaakten, want ook die shoppen online. De verschuiving van het kopen in een fysieke winkel naar een webshop via een tablet of smartphone is al even gaande. Wat mij opviel wat dat veel van die webadressen betrekking hadden op relatief grote online retailers. De winkel om de hoek lijkt het ook digitaal van de grote retailers te verliezen. Het bleek een internationale trend, zo kwam al snel naar voren uit mijn spontane enquête aan de zwemmersbar. Behalve de prijs, blijkt vooral ook een vertrouwenwekkende naam een belangrijk criterium te zijn. Klein is vaak onbekend en dus onbemind. Een ander belangrijk argument was het one stop shop principe. Alles op één adres kopen, maakt het online leven nog makkelijker!

Op een gegeven moment schoof de Griekse hotelmanager met een paar extra flessen wijn aan bij onze discussie. “Je moet als retailer alles kunnen aanbieden. Dat geldt ook in onze business. Je moet je richten op een zo breed mogelijk publiek en alle wensen van een divers publiek kunnen invullen. Als ik mij uitsluitend zou richten op Nederlanders of Scandinaviërs, dan gaat dat maar een hele korte tijd goed. Mijn zon- en rustzoekende klanten moeten afkomstig zijn uit minimaal zeven landen.” Vakantiewijsheid? Nee, want toen ik op het vliegveld zat om de terugreis te aanvaarden, zag ik de Financial Times. Markten die qua volume onder druk staan kunnen vrijwel alleen met schaalvergroting en verbreding nog genoeg klanten binnenkrijgen om de continuïteit te kunnen waarborgen, zo las ik in die krant. Een nichemarkt kan een alternatief zijn, maar is slechts voor weinigen weggelegd. Die constatering was gebaseerd op een uitgebreid onderzoek onder Europese ceo’s uit meer dan twintig landen. Soms is een glas wijn aan een zwemmersbar op Rhodos voldoende om eenzelfde conclusie te trekken.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1789 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.