Voor tien mille kocht je in guldens een nieuwe middenklasser. De tijd dat je voor tien mille in euro’s een nieuwe auto kon kiezen ligt inmiddels ver achter ons. De grens ligt nu rond vijftien mille. Een reden is dat het A-segment (eens het best verkochte segment in ons land) nog maar marginaal bezet is. Een Mii of Twingo is er alleen nog elektrisch en kost ver voorbij de twintig. Da’s vergelijkbaar met een benzine Ibiza of Clio.

We fileerden het A-segment in ons wagenpark met behulp van de RDC-data. Opvallend: van bouwjaar 2019 rijden er evenveel met een particuliere eigenaar als via een leasemaatschappij. Bouwjaar 2018 laat een hoger aandeel particulieren zien, terwijl 2020 juist meer leaseauto’s noteert. Met die bedragen voor nieuwe auto’s geen verrassing. Occasions worden duurder door die schaarste van nieuwe auto’s en de grondstoffen waarmee ze gemaakt worden.

Dat het leven duurder wordt speelde al in de gulden-tijd. Het gaat sinds ‘Oekraïne’ wel extra hard, met lang ongehoorde inflatiecijfers tot gevolg. Salarissen groeien niet hard genoeg mee, compensatie zoals beloofd door Den Haag laat door de ambtelijke molens altijd even op zich wachten. De 19 cent kilometervergoeding lijkt wel in steen gehouwen. Inmiddels met die gestegen prijzen zeker niet meer kostendekkend. Kort en goed: wat er in komt groeit niet, wat er uit gaat wel. Huishoudens gaan rekenen en dan komt aftersales in beeld. Door hoge brandstofkosten wordt er minder gereden. Ook onderhoud wordt uitgesteld en bij kosten denken we nog twee keer na. Voor leaserijders (privé of zakelijk) verandert er niet veel, voor particuliere eigenaren des te meer.

Dit alles vereist een actieve (-re) rol van het autobedrijf. Contactmomenten zoals apk’s en winterbanden zijn belangrijker dan ooit maar niet het enige. Het komt nu aan op commerciële aftersales. Het in contact blijven met klanten en ze keuzemogelijkheden bieden. Een onderhoudsabonnement om risico’s te spreiden, alternatieve onderdelen wanneer de prijs tegenvalt. Niet om de klant iets door de strot te duwen maar een order te krijgen die misschien anders geen order werd. Met een immer verouderend wagenpark liggen er nog altijd prachtige kansen in de aftersales.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties