Het was even spannend hoe autobedrijven zouden reageren op het initiatief van Denis van Altena, voormalig directeur van James Autoservice, toen hij rond de zomer zijn plannen voor een nieuw werkplaatsconcept ontvouwde. “We zijn voortvarend van start gegaan.”

Lease Service Partner moet een brug zijn tussen het universele autobedrijf en leasemaatschappijen. Nu de eerste autobedrijven zich hebben aangesloten is de spanning eraf bij Denis van Altena. “Beter gezegd: de spanning is anders, nu de afgelopen maanden al ruim zestig autobedrijven zich hebben aangesloten en er nog eens veertien op het punt staan dat te doen. Daarnaast hebben we aanvragen van nog eens 35 autobedrijven. Ik schat in dat we al in het eerste kwartaal van 2022 de honderdste vestiging bijschrijven.”

Lease Service Partner stelt de nodige eisen aan een potentiële deelnemer – denk aan ADAS-kalibratie en EV-vaardigheden – dus leek een snelle start onwaarschijnlijk, maar het tegendeel is gebleken. “Wat ik vooral niet verwachtte, was dat ongeveer de helft van de deelnemers bestaat uit kleine dealervestigingen en servicedealers. Deelnemers uit het merkkanaal dus. De andere helft bestaat uit universele garages, vaak zonder hoofdconcept, terwijl wij LSP juist als een ad-on-formule positioneren. Het gaat verder om autobedrijven die in verhouding tot de rest van de markt relatief groot zijn, met zo’n vier, vijf werkplaatsmedewerkers.”

Flexibiliteit

Van Altena merkt dat de aangesloten dealerbedrijven zich bewust worden van het feit dat het segment van de privéleaserijders ten koste gaat van hun werkplaatsomzet. “Leasemaatschappijen sturen deze auto’s steeds vaker voor onderhoud richting het universele autobedrijf. Dit leasesegment groeide volgens de VNA de afgelopen tien maanden weer met bijna 7 procent.”


Dealers merken dat het segment van de privéleaserijders ten koste gaat van hun werkplaatsomzet


Nu Lease Service Partner al snel richting landelijk dekkend netwerk beweegt, raken ook leasemaatschappijen geïnteresseerd. “Wij zijn flink in gesprek. Juist door de onzekerheid in de markt over de naweeën van de coronacrisis en de actuele problematiek rond de halfgeleiders, horen we dat tenders even worden opgehouden en leasemaatschappijen bestaande afspraken verlengen. Ze bouwen daarbij wel de nodige flexibiliteit in en daar liggen nu onze kansen om zakelijk onderhoud binnen te halen. Het helpt ook dat wij als eis aan onze deelnemers stellen dat zij aan jonge voertuigen kunnen werken: EV’s, hybrides en ook jonge auto’s met een diesel of benzinemotor, die allemaal al de nodige content aan ADAS aan boord hebben. Wie niet zelf in staat is om bijvoorbeeld een ADAS-kalibratie uit te voeren, moet in ieder geval kunnen aantonen dat hij goede afspraken heeft met een collega in de regio – bijvoorbeeld een schadeherstelbedrijf – die de kalibratie in opdracht kan uitvoeren. Leasemaatschappijen willen nu eenmaal de zekerheid dat hun auto’s in goede handen zijn. Dat garanderen wij als LSP”, aldus Van Altena.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
6 september 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Boten zit de ellite op en veel zwartgeld dus die pakken ze niet, Zich zelf bijten doen ze niet.sep 5, 19:33
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Daar gaat het mis, voor de belasting is een camper juist een personen auto. Als ze gewoon zeggen een camper…sep 5, 19:31
  • Eric van Gurp on Helft lichte bedrijfswagens nu Euro 6: “Dan kunnen we binnenkort ook weer 130 op snelweg. De uitstoot is dan nu ook veel minder als 5 jaar…sep 2, 15:38