Onlangs was ik te gast bij Automotive Dealer Day in het Italiaanse Verona, een driedaags evenement waar ruim 5500 ondernemers, ceo’s en andere managers van voornamelijk dealerbedrijven bijeen waren. Iedere ochtend stonden de eersten met hun smartphone in de hand aan de diverse espressobars om, zoals het de stereotype Italiaan betaamt, luidruchtig en met handen en voeten de wereld te verbeteren. Het ging daarbij vooral over de veranderende wereld van de mobiliteit en die van de autobranche in het bijzonder.
De drie hoofdonderwerpen van Dealer Day waren niet geheel onverwacht het agentenmodel, de EV-transitie en de vrije toegang tot voertuigdata. Bij deze onderwerpen werd nadrukkelijk over de aftersales gesproken, of beter gezegd: over de gevolgen ervan op het nog altijd door de werkplaatsactiviteiten gedragen verdienmodel van hun dealerbedrijf. Het zijn universele onderwerpen, want deze ontwikkelingen raken alle hoeken van de sector, ook de universele garage. Het is daarbij afhankelijk van het perspectief hoe je ernaar kijkt. Wat voor de één een potentieel verdienmodel is, is voor de ander een bedreiging. Waar de één in oplossingen denkt, struikelt de ander over vermeende drempels.
Wie denkt dat Dealer Day vooral draaide om lekker eten en drinken – waaraan het zeker niet ontbrak – heeft het mis; de Italiaanse dealers en hun internationale collega’s zijn allemaal naarstig op zoek naar het nieuwe verdienmodel in de aanloop naar 2035. De focus lag daarbij op het vinden van een manier om ondanks het agentenmodel, de retailfunctie en vooral het contact met klanten te kunnen behouden.
Zoals ondernemers helaas vaak doen, zijn ze daarbij vooral individueel op zoek naar de Heilige Graal. Ze willen onafhankelijk zijn. Aan een van de espressobars pikte ik juist een omgekeerde uitspraak op: “Niet je onafhankelijkheid is de succesfactor van morgen, maar juist de afhankelijkheid van anderen die jou het beste en de business gunnen.” Als je die visie deelt, dan hoef je niet lang na te denken over de basis voor het daarbij passende verdienmodel: strategisch samenwerken. Daar hoort nadrukkelijk het willen delen bij, niet in de laatste plaats de klant met zijn of haar auto, én belangrijker: de data van die klant.
Mijn take away van Dealer Day 2023: onafhankelijkheid bestaat niet. Je moet er juist in deze competitieve wereld alles aan doen om op alle fronten je relaties te koesteren en samenwerking te zoeken, of dat nu is met de merken, je medewerkers, je klanten, je leveranciers, de banken of je familieleden. Je bent van al die partijen afhankelijk, dus koester ze, of je nu dealer of universele garage bent.